Præsentationer

På denne side kan du finde præsentationer, som oplægsholdere har delt med Big Bang-konferencen.

 

 
  • Vælg spor

  • Sorter

  • Vælg årstal

  • -

Fre billedbog til faglig viden
- Anette Vestergaard Nielsen CFU Københavns Professionshøjskole og Yusra Alnaqqash Utterslev Skole

2024

 
 

Hør, hvordan brug af narrative fortællinger skaber nysgerrighed, større engagement og kan danne grobund for arbejdet med en større faglig forståelse.

Smag på UBNU
- Emilia L. W. Eliasson

2024

 
 

Hvordan man kan arbejde undersgøelsesbaseret i naturfagene med eksempler fra LIFEs 10.klassesforløb: TasteMaster

Links:

 
 
 
 
Elevers arbejde i engineering designprocesser
- Helle Kruse Krossá, Morten Christensen, Morten Rask Petersen, Martin Krabbe Silasen

2024

 
 

I dette oplæg får du mulighed for at blive klogere på elevers arbejde i delprocesserne i engineering. Gennem et videoethnografisk studie undersøges der, hvorledes man kan kode for elevers arbejde i delprocesserne i engineering. Dette arbejde har resulteret i nye pointer om indholdet og elevers arbejde i de forskellige delprocesser. Der gives eksempler på hvordan eleverne ændrer deres design af forskellige hensyn, hvor nogle er innovative løsninger og andre af praktiske hensyn. Ligeledes er der mange måder hvorpå elever bringer viden i spil. De undersøger, tester og anvender mentale simuleringer for at inddrage denne viden til design af deres produkt. Engineering handler også om samarbejde og fordeling af opgaver. Her diskuteres de forskellige former for opgavefordeling, som er forskellig i de enkelte delprocesser. Projektet Elev-engineering er et samarbejde mellem UCL og VIA. Projektet tager udgangspunkt i aktiviteter gennemført i Projekt Engineering i Skolen.

Nyt fra BUVM
- Mette Pawlik, Gitte Christiansen og Jesper Martinsen

2024

 
 

Nyt fra BUVM - om naturfag i Grundskolen

Links:

 
 
 
 
Digitale Kort i undervisningen med SkoleGIS
- Jesper Fogt Nielsen

2024

 
 

SkoleGIS er gratis adgang til ArcGIS software for alle uddannelser på folkeskole- og gymnasie-niveau. Kom og se eksempler på øvelser der kan hentes gratis fra www.skolegis.dk. Giv elever hands on på kort-modellering og workflows med geografiske data, og lav kort over tektoniske plader eller placeringen af den næste vindmølle.

Underviserens tilgang i LIFEs mobile laboratorie
- Julie Boeriis Grindsted

2024

 
 

Hør om LIFE-underviserens tilgang til elevernes undersøgende arbejde med udgangspunkt i Plastmissionen Lab, hvor prøv-dig-frem og 6F er i fokus. Kom med i Mobil Lab og afprøv vores nye Lab forløb, Plastmissionen Lab, samtidig med, at du får indblik i vores didaktiske overvejelser omkring det mobile laboratorie som et eksternt læringsmiljø. Til workshoppen får du: – Mulighed for at prøve undersøgelser fra Plastmissionen Lab, som også kan gennemføres hjemme på skolen. – Indblik i LIFEs didaktiske overvejelser bag vores Lab forløb med fokus på undersøgelsesmetoden prøv-dig-frem og 6F, især hvordan dialogen og feedbackprocessen er afgørende. – Fagligt indblik i processen omkring genanvendelse af husholdningssorteret plast.

Hold elevernes lys tændt (UBNU for 3. klasse)
- Mladen Mikosavljevic

2024

 
 

Prøv flere undersøgelsesbaserede tilgange i arbejdet med elektricitet i 3. klasse og diskuter udbytte og udfordringer med disse tilgange.

Biodiversitet og natursyn med mellemtrinnet – på skolen og i jeres nære natur
- Tanja Rahbek

2024

 
 

I oplægget vises en række nye undervisningsmaterialer og film om biodiversitet til mellemtrinnet. Alt tilgængeligt på Skoven i Skolen, som der også linkes til.

Teknologidannelse og factfullness i en klimakamp
- Jesper Steenberg, ENERGI & VAND – Greater Copenhagen Living Lab, HOFOR/Københavns Kommune

2024

 
 

Vær med til at opleve og afprøve elevforløb og hands on-aktiviteter, der styrker teknologidannelse og factfulness i en polariseret klimatid.

Hvilken didaktisk nytænkning kræver elbiler og robotter på EUD og i Folkeskolen
- Anne Mette Hald, Sandra Bruus Ørtoft

2024

 
 

Diskussion af ny teknologis betydning for erhvervsuddannelser og praksisfaglighed i folkeskolen ud fra erhvervsskoleprojektet STEM-Driiiver.Den teknologiske udvikling flytter sig hurtigt i disse år, og erhvervsskolerne er udfordret af udviklingen på en lang række fagområder på grund af ny teknologi. Det har stor betydning for de kvalifikationer, som nutidens og fremtidens unge skal have.

Differentieret matematikundervisning
- Anne Harrits og Anders Friis

2024

 
 

Med udgangspunkt i det nye redskab til screening for høj begavelse i grundskolens yngre klasser, vises her eksempler på matematikundervisning, der er tilrettelagt, så der differentieres inden for klassefællesskabet og i de samme faglige stof. Eksemplerne kan bruges på alle klassetrin.

Geografiske undersøgelser - baseret på 5 dimensioner
- Mikkel Strange

2024

 
 

Undersøgelser i geografi er altid en udfordring i folkeskolen. Geografforbundet har udviklet en ny undersøgelsestilgang, baseret på 5 dimensioner. I dette oplæg præsenterer Mikkel Strange, hvordan dimensionerne kan anvendes i praksis, til at undersøge en konkret case.

Summativ feedback - der styrker relationer og giver elever selvtillid
- Joakim Bækgaard

2024

 
 

I min undervisning har jeg arbejdet på at styrke samspillet mellem formativ og summativ feedback. Det kræver "en fair bedømmelse som eleverne kan handle på!" Når det lykkes, viser evalueringerne, at det styrker lærer-elev-relationen og giver eleverne selvtillid. Her kan du se mere om principperne, og hvordan de kan omsættes til konkret undervisning.

Science er, når børnene erobrer deres egen viden!
- Rikke Klith Jensen, Annika Foxby og Liv Kondrup Hardahl

2024

 
 

Børn lærer bedst, når de erobrer deres egen viden, og samtidig har erfaringer vist, at børns læringslyst og motivation øges gennem filosofiske samtaler. I denne workshop får du praksisnære eksempler på, hvordan den filosofiske samtale kan bruges til at skabe nogle særlige rammer for fælles udforskning af verden, hvor børnene får stimuleret deres nysgerrighed og ejerskab til selvstændige og legende undersøgelser. Workshoppen indeholder både oplæg, hands-on aktiviteter og øvelser. Du får samtidig afprøvet samtaleformen, og vi reflekterer i fællesskab over de erfaringer, I gør jer som deltagere.

Science er, når børnene erobrer deres egen viden!
- Rikke Klith Jensen, Annika Foxby og Liv Kondrup Hardahl

2024

 
 

Børn lærer bedst, når de erobrer deres egen viden, og samtidig har erfaringer vist, at børns læringslyst og motivation øges gennem filosofiske samtaler. I denne workshop får du praksisnære eksempler på, hvordan den filosofiske samtale kan bruges til at skabe nogle særlige rammer for fælles udforskning af verden, hvor børnene får stimuleret deres nysgerrighed og ejerskab til selvstændige og legende undersøgelser. Workshoppen indeholder både oplæg, hands-on aktiviteter og øvelser. Du får samtidig afprøvet samtaleformen, og vi reflekterer i fællesskab over de erfaringer, I gør jer som deltagere.

Gør din gymnasieskole grønnere: Brug naturen i din undervisning
- Mette Lyngs Ferrum og Pia Halkjær Gommesen

2024

 
 

Kom og vær med til oplægget, og få indsigt i, hvordan Faaborg Gymnasium inkorporerer den omkringliggende natur i deres tilgang til bæredygtighed. Få også inspiration fra Friluftsrådets Grøn Skole-program, der fokuserer på at integrere natur og bæredygtighed i undervisningen. Dette oplæg vil ikke blot inspirere til, hvordan din skole kan blive grønnere, men også hvordan den omkringliggende natur kan være en essentiel del af undervisningen og skabe forbindelse til bæredygtige værdier hos dine elever.

CT-simuleringer i naturfagsundervisningen
- Maria Damlund

2024

 
 

Inspiration til arbejdet med simuleringer i naturfagsundervisningen, og hvorfor det er så vigtigt også at arbejde med koden bag simuleringen.

Skole-virksomhedssamarbejder som en praksisfaglig dimension i Hillerød Kommune
- Rasmus Frederiksen

2024

 
 

Skole-virksomhedssamarbejde i Hillerød Kommune

Svampe-mycelium i din klimaundervisning
- Mads Joakim Sørensen

2024

 
 

Slides fra workshop, samt links til projekthjemmeside med mere info om 'engineering-baseret klimaundervisning' inkl. konkrete undervisningsforløb.

Arbejdet med højtbegavede elever i folkeskolen
- Pernille Wulff

2024

 
 

Højtbegavede elever klarer sig ikke bare. De har brug for at blive set og forstået. Men hvordan opdager man dem, og hvad gør man så?

Er piger boglige og drenge praktikere? Kan kønnede forventninger brydes?
- David Russel

2024

 
 

Slides fra workshoppen

Og sådan blev viden skabt - datakompetence med eleverne i centrum
- Sarah Hagel Svendsen, Marie Rathcke Lillemark

2024

 
 

På workshoppen tager vi udgangspunkt i citizen science-projektet ‘Next Generation Lab’ og det tilhørende undervisningsforløb ‘Fortidens Fingeraftryk’, hvor elever varetager en væsentlig del af produktionen af forskningsdata. Bearbejdning og tolkning af data er en central, men ofte overset del af den videnskabelige proces, når forskning og forskningsmetoder formidles. ‘Next Generation Lab’ tilbyder en relevant kontekst og tilknytning til virkelige, samfundsrelevante problemstillinger til elevernes undersøgelsesbaserede dataarbejde. Vær med til praktisk at afprøve forløb og materiale til bearbejdning af projektets data og diskutér, hvordan elever gennem undersøgelsesbaseret undervisning kan komme tæt på reel forskningspraksis, blive engagerede og opleve ejerskab og interesse for forskning.

Ønsker du, at dine elever selv kan formulere og opstille et STEM-problem?
- Maria Møller

2024

 
 

Hvilke muligheder og udfordringer kan der opstå, når lærere eksplicit sigter efter at udvikle elevers kompetence til at opstille et STEM-problem?

Hvad er en art? Hvem er fætter til fisken? Hvornår er en tomat en frugt?
- Maria Rytter, Frederik Leerhøi, Michael Magee

2024

 
 

Hvem bestemmer, at en mælkebøtte er en mælkebøtte? Hvordan giver man navn til en svirreflue? Og hvordan ser den første kålsommerfugl ud? I workshoppen arbejder vi med taksonomisk forståelse og bruger bestemmelsesnøgler til artsidentificering. Vi prøver at lave vores egen taksonomiske inddeling og måske endda et fylogenetisk træ! Vi kigger på de svære fagbegreber og oversætter dem til et sprog, der kan bruges i grundskolen og gymnasiet. I løbet af workshoppen kommer du til at arbejde hands on med museumsgenstande og genstande, du selv kan finde omkring skolen. Du får viden, inspiration og ideer med hjem til din egen undervisning.

Giv eleverne handlemuligheder – eksemplarisk forløb fra Hellebækskolen
- Anne Mette Jensen m.fl

2024

 
 

Hvordan man gør det ubegribelige begribeligt og hvordan man får børn til ikke kun at føle sig som en del af problemet, men også som en del af løsningen. Her gives konkrete velegnede eksempler gennem arbejde med bl.a. plast.

Bliv Klog på Klimavenlige Vaner
- Stefan Bruse thor Straten og Helene Dose Huusmann

2024

 
 

"Få viden om forbrugets klimapåvirkning og hør, hvordan du kan arbejde løsningsorienteret med det i undervisningen og give eleverne handlekompetencer."

Virksomhedssamarbejde i din undervisning – og til eksamen.
- Kasper Vejlgaard og Mathilde Hjerrild Carlsen

2024

 
 

Kast dig ud i at anvende skole-virksomhedssamarbejde til afgangsprøverne. Her er konkrete eksempler på forløb, hvad forskningen peger på, og gode råd til at komme igang.

Det Tænkende Klasserum i naturfag
- Nick Hougaard og Troels Schnetler

2024

 
 

Tænkning er nødvendig for læring. DTK i naturfag handler om hvordan du opbygger en pædagikgik og didaktik, der understøtter tænkning i din naturfagsundervisning. På linje med nærmeste udviklingszone og klasserumsledelse, som vi altid ønsker i undervisningen, så vil der ikke være undervisning, hvor vi ønsker at eleverne ikke tænker. Det kræver selvfølgelig gode eksempler på hvordan vi redidaktiserer de ellers gode opgaver og aktiviteter vi holder af til tænkende aktiviteter. Det er kort sagt det opbygningen af Det Tænkende Klasserum tilbyder din naturfagsundervisning, så du kan have så mange elever i tænkning så lang tid af gangen som muligt. Teorier, forskning og bog der tilbyder nem tilgængelighed springer ud af matematikken, som du kan søge videre i links herunder.

Fokus på Forskning og Fejlkultur
- Maria Rytter, Marie Rathcke Lillemark

2024

 
 

“En ekspert er en person som har begået alle de fejl der kan begås inden for et meget snævert område.” (Niels Bohr). I forskning laver vi fejl. Rigtig mange! Men hvad sker der, når citizen science på Statens Naturhistoriske Museum inviterer elever til at udføre forskningsarbejde, og eleven ikke har samme opfattelse af fejl som forskningsverden? Vi dykker ned i samfundets frygt for fejl, og ser på kulturforskellen mellem forskning og skole. Vi giver et indblik i, hvordan vi aktivt arbejder med fokus på fejl for at forme de fede løsninger. I løbet af oplægget vil du få tips og tricks til brug i din egen undervisning. Vi giver konkrete eksempler på, hvordan man kan håndtere elevers fejl, hvordan vi italesætter fejl og hvilken værdi dette kan skabe hos eleven.

“Er jeg så en forsker?” – når elever tager ansvar for videnskab
- Maria Rytter, Marie Rathcke Lillemark

2024

 
 

Mødet med forskning og citizen science kan bidrage til elevers demokratiske og videnskabelige dannelse. Kom og hør mere!

FabLab KlimaLab - Elever designer klimaløsninger i naturfagsundervisningen
- Rikke Handberg Philipsen, Søren Lumbye, Hanne Voldborg Andersen

2024

 
 

Få inspiration til undervisning på alle trin, hvor elever i designprocesser udvikler viden, forståelse og konkrete klimamæssige handlemuligheder.

Få fat om formativ evaluering i din naturfagsundervisning
- Christina Frausing Binau og Dorte Salomonsen

2024

 
 

Få to konkrete metoder til at evaluere, mens du underviser i naturfag - så evaluering bliver flettet ind i selve de naturfaglige aktiviteter: 'Kig eleverne over skulderen' og 'Evalueringskarrusel'.

Når stjerner kolliderer
- Albert Sneppen

2024

 
 

Albert Sneppen fortalte om en finurlig kosmisk eksplosion, der skete da to stjerner kolliderede i en fjern galakse. I dagene efter sammenstødet lyste stjernerne op med intensiteten af en milliard sole, skabte de tungeste grundstoffer i den periodiske tabel og fødte et lillebitte sort hul.

Generativ kunstig intelligens i undervisningen: Didaktisk revolution eller fordummende teknologi?
- Helene Friis Ratner

2024

 
 

På den ene side fremhæves generativ AI som en kilde til kreativitet, undervisningsdifferentiering og teknologiforståelse. På den anden side er der tale om etisk komplekse teknologier, der potentielt kan underminere den dybdegående forståelse og kritisk tænkning.

Engineering som evaluering
- Peer Daugbjerg, Susanne Daugaard

2024

 
 

Elevers arbejde med en engineering-udfordring rummer muligheder for at evaluere elevernes naturfaglige kompetencer.

Bag om knogleskørhed - fra forskning til undervisning
- Kent Søe & Kerstin Book

2024

 
 

Op mod 650.000 danskere skønnes at leve med knogleskørhed. Men hvad sker der når knoglerne er “skøre”, og hvordan bliver den viden til undervisning? Oplev Kent Søe (forskningsleder & lektor) give en indflyvning til knogleskørhed gennem forskerens øjne. Dette følges op af en workshop, hvor du bliver præsenteret for, hvordan du integrerer frontforskning i egen undervisning og/eller udvikler et undervisningsforløb, der bygger på frontforskning og en samfundsrelevant problemstilling.

Masseeksperiment 2024: Fra supermarked til skraldespand
- Kristian Syberg, Lea Christensen og Suzie Auner

2024

 
 

Dette er Astras slides fra præsentationen

Hvordan lærer eleverne at skrive gode tekstsvar
- Grethe Kjær Jacobsen, Ruth Mulvad, Anette Vestergaard Nielsen

2024

 
 

Hvordan lærer vi eleverne at skrive gode tekstsvar. Kom og hør konkrete forslag til hvordan du kan undervise i det.

Motiverende og håndgribelig matematik med fokus på proces og dialog
- Martin Aggerbeck, Karl-Otto Markussen, Ida Toldbod

2024

 
 

Slides fra oplægget

Kortlæg elevers lokalområde og livsverden og se, hvad det rummer af naturfag
- Christina Frausing Binau og Dorte Salomonsen

2024

 
 

Hvis naturfagslærerne skal bygge bro mellem skolens naturfag og det, eleverne kommer med i rygsækken af science-kapital, kan vi med fordel interessere os for elevernes livsverden og lokalområde - begge dele kan kortlægges på ret simple måder. Få værktøjerne til undervisningen her!

Motivation og deltagelse i naturfagsundervisning – Et bud på, hvordan det lykkes
- Karin Lilius & Jørgen Løye Christiansen

2024

 
 

Hvorfor er opfyldelsen af elevers/lærers tre basale psykologiske behov væsentlig for at skabe en motiverende naturfagsundervisning? Hvilken betydning har opfyldelsen af tre grundlæggende psykologiske behov ift. udvikling af kompetence og muligheder for læring? I dette oplæg kan du høre et forsøg på et svar med afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt på læreruddannelsen UC Absalon. Vær med, når der fremlægges hvilke forhold, der er vigtige for at skabe et undervisningsmiljø i naturfag, der virker motiverende for elever.

Helårsskolehave- et læringsrum for alle årstider
- Britt Due Tiemensma

2024

 
 

Undersøgelsesbaseret undervisning på mellemtrinnet i 33 uger (september - august) i en skolehave og skolens uderum

Fremtidens Rumstation: Rumrejsen i skolen
- Sophie Aabjerg Rand

2024

 
 

Fremtidens Rumstation er et gratis engineering-didaktisk undervisningsmateriale om Andreas Mogensens rumrejse, hvor eleverne arbejder som ingeniører, der designer moduler til fremtidens rumstation.

Vedkommende videnskab via aktiv undersøgelse og fælles refleksion med elever
- Charlotte Trolle Olsen og Sophie Aabjerg Rand

2024

 
 

På Science Museere arbejder vi systematisk med læringsmiljøet ud fra en klassisk konstruktionistisk læringsmodel, når vi udvikler fagligt indhold og aktiviteter i vores workshops til grundskolen. Børnenes viden fra hverdagen er udgangspunkt for aktiv undersøgelse og fælles refleksion.

Bakteriofagen – det mest dødbringende væsen på Jorden, der kan redde dit liv!
- Bent Petersen

2024

 
 

Bakteriofagen, også kendt som “fagen”, er en type virus, der inficerer bakterier. Navnet, som oversat betyder “bakteriedræber,” antyder dens dødbringende potentiale. På trods af sin dræbende natur for bakterier, har fagen vist sig at være en potentielt livreddende faktor i kampen mod infektioner forårsaget af antibiotikaresistente bakterier hos mennesker. Det skyldes dens unikke evne til at målrette sit angreb til en specifik bakteriestamme, hvilket er afgørende i en tid med stigende antibiotikaresistens. Kom og lyt med, når vi udforsker mikrobiologiens forunderlige verden og afdækker fagens utrolige potentiale som vores livreddende allierede. Hør historien om mikrobiologiens hemmelige helt, der kan ændre vores tilgang til sygdomsbehandling og åbne døren til en ny æra inden for medicin.

MUST i Slagelse
- Jørgen Haagen Petersen og Anders V Thomsen

2024

 
 

Hvordan skaber man en skole hvor elever trives. vi starter en dag om ugen med at lave undervisningen helt om

Links:

 
 
 
 
Lærerstuderende og elever samarbejder sammen om bæredygtighed
- Peer Daugbjerg, Thora Bundgaard, Ditte Lauritsen

2024

 
 

Lærerstuderende har medvirket i Viborg kommunes Børnefestival under Grønne Sammen ugerne. Eleverne arbejdede med bæredygtighed og biodiversitet på Hald Naturskole.

DNA og Biodiversitet
- Natacha Bjerre og Peter Windfeldt

2024

 
 

Analyser miljøDNA på din egen skole. Et fuldt udviklet undervisningsforløb for stx og udskoling

Biodiversitet og natursyn med mellemtrinnet – på skolen og i jeres nære natur
- Tanja og Louise

2024

 
 

Oplev en ny række af film og undervisningsmaterialer udviklet af naturvejledere, målrettet dig som lærer, der vil arbejde med biodiversitet, natursyn og sanselig udeundervisning. Materialer og film har til formål at skabe lokalt engagement og handlekompetencer hos eleverne. Desuden skal materialer og film skabe mulighed for, at du som lærer selv arbejder mere ude med eleverne.

Masseeksperiment 2024: Fra supermarked til skraldespand
- Kristian Syberg (Change4Circularity/Roskilde Universitet), Lea Christensen (Astra) & Suzie Auener (Astra)

2024

 
 

Årets Masseeksperiment med titlen ‘Fra supermarked til skraldespand’ bliver verdens første videnskabelige undersøgelse af familiers håndtering af plastaffald i hjemmet. Desuden kortlægger vi endnu engang plastforurening i naturen. Det ekstra eksperiment til dem, der vil noget særligt, er en klædeskabsanalyse, der gennemføres i forbindelse med EU’s kommende direktiv om genbrug og genanvendelse af tekstiler. Her er præsentationen fra forskerne fra ‘Change-4-circularity’, der deltager i eksperimentet med information om udfordringerne bag og hvilke løsninger undersøgelsen kan bidrage til. Der er også introduktion til selve eksperimentets design, materialer og instruktionsvideoer.

Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content