Gå til hovedindhold

Oplæg

I oplægget præsenterer naturfagsvejleder Charlotte Hansen fra Risbjergskolen i Hvidovre, skolens erfaringer fra arbejdet med at udvikle teknologiforståelse hos naturfagslærerne og eleverne i alle afdelinger.

Deltagerne vil få inspiration til, hvordan man kan arbejde med teknologiforståelse til elever i grundskolen samt idéer til, hvordan man kan udvikle teknologiforståelse og arbejde med innovative løsninger hos naturfagslærerne.

Oplægget er todelt, hvor første del handler om Risbjergsskolens arbejde med naturfagslærernes tilgang til teknologiforståelse, og hvordan lærerne får implementeret brugen af nye teknologier i naturfagsundervisningen.

Anden del af oplægget omhandler en mere praktisk del, som viser, hvordan vi arbejder med elevernes teknologiforståelse og arbejde med innovative løsninger på problemer. Vi har de sidste fem år arbejdet med teknologiforståelse og innovation med eleverne. Det har vi gjort ved forskellige tiltag, f.eks. med: 

  • Vores besøgstjeneste Newton Room for mellemtrins- og udskolingselever, hvor eleverne arbejder med problemløsning vha. LEGO Mindstorm samt hvordan digitalt måleudstyr kan hjælpe os til at forstå og udforske energikilder.
  • Mellemtrinnet arbejder innovativt i form af at løse problemer med mikro:bit.
  • Indskolingselever, og deres bedsteforældre, arbejder i SFO-tiden med historier og udfordringer, der skal løses med LEGO WeDo.

Der vil blive vist eksempler på undervisningsforløb, hvor eleverne skal løse problemer med LEGO Mindstorm og LEGO WeDo.

Oplægsholder(e)

Charlotte Hansen, Risbjergskolen, Hvidovre

Hvornår

Torsdag, marts 19, 2020 - 13:00 til 13:45

Hvor

C7

Målgruppe

Grundskole