Hvordan lærer vi eleverne at læse og forstå teksterne i naturfag?

Faget er stort, og tiden er knap. Vi giver dig konkrete forslag til, hvordan du støtter elevernes læsning af svære fagtekster på egen hånd.

At tilegne sig naturfaglig viden gennem tekster er helt uomgængeligt. I den undersøgende undervisning finder eleverne viden og teorier, som de anvender til at forklare observationer, efterprøve hypoteser og konkludere på undersøgelser. En faglig velfunderet undersøgende undervisning kræver, at eleverne er dygtige til at læse naturfaglige tekster – også på egen hånd.
Allerede i indskolingen kan du lægge grunden til succesfuld tekstlæsning. Vi viser eksempler fra praksis på, hvordan du med enkle sproglige redskaber gør eleverne i stand til at læse tekster med fagligt udbytte. Vi viser dig et eksempel på, hvordan en progression i tekstlæsning gennem skoleforløbet kan se ud. Undervejs i oplægget afprøver du redskaberne, og du får ideer og inspiration med hjem til egen undervisning.

Type:

 
 
 
 
 
 

Oplæg

 
 
 
 
 
 
 
 

Oplægsholdere:

Ruth Mulvad
Inquam
Grethe Kjær Jacobsen
GK Læs
Mette Mellerup
Sølystskolen, Silkeborg

Målgrupper:

Grundskole 0. – 10. klasse
Videregående uddannelse

Tidspunkt:

 
 
 
 
 

Onsdag 14:20 - 15:00

 
 
 
 
 

Lokale:

 
 
 
 
 

URANUS

 
 
 
 
 
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content