Gå til hovedindhold

Præsentationer fra workshops og oplæg på Big Bang-konferencen 2018.

Præsentationerne kommer på løbende så snart vi har adgang til dem.
Hvis du ikke kan finde et bestemt oplæg her på siden, er det fordi vi endnu ikke har nogen materialer/links fra det pågældende oplæg.

Didaktisk forskning for praksis

#f46c22 01
Animation som metode i naturfag
Hanne Pedersen, VIA UC, Torben Mikkelsen, Naturvidenskabernes Hus

Bliv introduceret til animation som redskab i naturfagsundervisning, og få et konkret værktøj med hjem til din undervisning. Medbring gerne iPad eller smartphone.



naturanimation.dk
#f46c22 01
Hvorfor bliver man naturfagslærer?
Trine Hyllested, Professionshøjskolen UCC

Få indblik i hvorfor lærerstuderende vælger at blive naturfagslærere.


PDF icon bigbang2018.pdf
#f46c22 01
Science camps – hvad er deltagernes udbytte?
Linda Ahrenkiel, Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring, LSUL, Syddansk Universitet, Elzebeth Wøhlk, Astra, Dorthe Adamsen, Tårnby Kommune

Hvad får elever ud af at tage på science camp? Hør om, hvordan en kommune kan understøtte talentfulde og naturfagsnysgerrige elever.


PDF icon Science camps – hvad er deltagernes udbytte?
#f46c22 01
Motivation - i teori og praksis
Lars Brian Krogh, Via University College

Hvordan omsættes teori om motivation til praksis i gymnasiet og udskolingen? Hør om den nyeste forskning i elevmotivation.


PDF icon Motivation - i teori og praksis

Vandets hemmeligheder

#ffc30c 02
Bakterierne i dit liv - den inderste grænse
Torben Ingerslev Roug, Cirkus Naturligvis SCIENCE-KU

Giv eleverne en forståelse for samspillet mellem dem selv og de mikroorganismer, der koloniserer dem og deres omgivelser.



Bakterierne i dit liv - web site
#ffc30c 02
Masseeksperiment 2018 - hvad går det ud på?
Preben Nielsen, Novozymes, Gitte Bank, Novozymes, Lene Christensen, Astra

Årets Masseeksperiment "Jagten på de gode bakterier" har fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode - kom og mød forskerne bag, hør om de gode bakterier og prøv en af analysemetoderne.



Masseeksperiment.dk
#ffc30c 02
Naturvidenskab i naturen
Pia Halkjær Gommesen, Faaborg Gymnasium, Vini Bahl Hansen, Brobyskolerne , Johannes Lørup Buch, SDU

Få inspiration til, hvordan man giver grundskole- og gymnasieelever naturvidenskabelig og teknisk undervisning i naturen.


PDF icon Naturvidenskab i naturen
#ffc30c 02
Testoteket går til den yderste grænse
Søren Storm, Undervisningsfysik , Kasper Berthelsen, Afdelingen for kitler og kolber, Lene Christensen, Astra

Se og prøv de nye forsøg i Testoteket - og lær, hvordan du arbejder med frihedsgrader i forsøg.



testoteket.dk
#ffc30c 02
Bliv dus med dit mikroskop
Anita Bek, Naturvidenskabernes Hus, Carsten Høeg, Frederiksen Scientific

På denne hands on-workshop skal du lære eller genopfriske det at arbejde praktisk med mikroskoper.


PDF icon Dus med dit mikroskop, PDF icon Dus med dit mikroskop 2
#ffc30c 02
Landet, isen og de sjællandske alper
Marie Holst Riis, Geologisk Naturvejleder ved Brorfelde Observatorium

Få inspiration til, hvordan du kan bringe dine elever nærmere på Danmarks geologiske historie gennem praktiske øvelser.


PDF icon Landet, isen og de sjællandske alper
#ffc30c 02
Undervisning med Hovedet i Havet
Signe Brokjær Nielsen, Aarhus Universitet, Peter Bondo Christensen, Aarhus Universitet, Mads Lundgren Bendixen, Aarhus Universitet

Kom med bag om projekt 'Hovedet i Havet', og hør om de tværfaglige undervisningsforløb og forskningsskibet Aurora.


PDF icon Undervisning med Hovedet i Havet
Projektside med Hovedet i Havet
#ffc30c 02
Den yderste Grænse - årets festivaltema
Lene Christensen, Astra, Estrid Brandorf, Astra

Find ud af, hvad der gemmer sig bag temaet for årets Naturvidenskabsfestival, og få inspiration og undervisningsforløb til din festivalundervisning.



Den yderste Grænse på naturvidenskabsfestival.dk

Lærerkompetencer nu og de kommende år

#ed1b24 03
Hvad er fælles i naturfagene?
Jens Dolin, IND, Københavns Universitet

Hvad er fælles i naturfagene, og hvad er ikke? Det får du svar på her samt begreber til at tale sammen på tværs af fagene.


PDF icon Hvad er fælles i naturfagene
#ed1b24 03
Symposium om erfaringer fra den fælles naturfagsprøve
Mads Joakim Sørensen, Undervisningsministeriet, Lars Brian Krogh, UC VIA, Signe Vithner, lærer og naturfagskoordinator, Parkvejens Skole i Odder
#ed1b24 03
Integration af fysik og kemi i studieretning
Jesper Munk Jensen, Grenaa Gymnasium, Hanne Krøyer, Grenaa Gymnasium

Hør hvordan man kan bruge eksperimentelle problemstillinger som undervisningsplatform i praksis og til eksamen.


PDF icon Integration af fysik og kemi i studieretning
#ed1b24 03
Fælles front mod fake news og sensationsjagt
Katrine Skovgaard Rasmussen, Tycho Brahe Planetarium

Vær med til at finde fælles løsninger på tværs af naturfagene, der kan hjælpe eleverne til at skelne sandt og falsk i nyheder om naturvidenskab.


PDF icon faelles_front_mod_fake_news.pdf
#ed1b24 03
Internationale fællesskaber i naturfagene
Niels Anders Illemann Petersen, UCN Læreruddannelsen

Kan naturfagene i fællesskab få globalt perspektiv uden rejseaktivitet? Bliv introduceret til den digitale platform eTwinning, og hør om erfaringerne.


PDF icon Internationale fællesskaber i naturfagene
#ed1b24 03
Naturfagsundervisning sat i skema
Anne Marie Kirkeby, Roslev Skole

Hør hvordan Roslev Skole har organiseret fællesnaturfag ved hjælp af rubrics til planlægning, vejledning og evaluering - og lav dine egne rubrics.


PDF icon Naturfagsundervisning sat i skema
#ed1b24 03
Brug din naturvejleder fællesfagligt
René Larsen Vilsholm, NaturBornholm

Lær, hvordan du bruger din lokale naturvejleders nørdede viden til systematisk at indsamle observationer til brug i naturfagene.


PDF icon Brug din naturvejleder fællesfagligt
#ed1b24 03
STEM - gør matematikken tydelig
Kirsten Søs Spahn, UCC, Anette Vestergaard Nielsen, CFU / UCC

Workshop med introduktion til STEM-forløb med fokus på samspil mellem naturfag, matematik og håndværk og design.


PDF icon tydelig_matematik_i_stem_1.pdf

Talent i den daglige undervisning

#009bde 04
Raketter og talentundervisning i praksis
Steen Eiler Jørgensen, Science Talenter, Astra, Signe Ammitzbøll, Science Talenter, Astra

Afprøv undervisningsdifferentiering i praksis - lav et tværfagligt undervisningforløb om raketter for klassen.


PDF icon Raketter og talentundervisning
#009bde 04
Udfordring af talenter på en nem måde
Benjamin Fardan Nodal, Carolineskolen

Få inspiration til at udfordre og motivere dine dygtigste elever, når de keder sig.


PDF icon Udfordring af talenter
#009bde 04
Regeringens naturvidenskabsstrategi – hvordan får den liv på din skole?
Mads Joakim Sørensen, læringskonsulenter, Undervisningsministeriet , Lars Volf Jensen, læringskonsulenter, Undervisningsministeriet

Danmark har fået en ny national naturvidenskabsstrategi - en politisk ramme for et styrket fokus på de naturvidenskabelige fag. Strategien skal nu udmøntes i praksis af alle relevante aktører. Få et overblik over strategiens fem indsatsområder. Undervejs vil du kunne dele dine refleksioner og ideer til at konkretisere nogle af indsatserne.


PDF icon National naturvidenskabsstrategi - ved Lars Volf jensen og Mads Joakim Sørensen

Fremtiden er grøn

#bdd72e 05
Undervisning i bæredygtig udvikling
Maiken Rahbek Thyssen, Kragelund Efterskole, Ole Kronvald, Astra

Bliv præsenteret for ny didaktik for, hvordan du arbejder med bæredygtig udvikling i din daglige undervisning. Du får en ny håndbog med hjem.


PDF icon Undervisning i bæredygtighed
#bdd72e 05
Tang – en bæredygtig ressource
Lone Thybo Mouritsen, Leder for forskning, Kattegatcentret, Tina Janicek, biolog og underviser, Kattegatcentret

Bliv dus med tang - en bæredygtig ressource, som kan bruges til mange ting - og få inspiration med til din undervisning.


PDF icon Tang - en bæredygtig ressource
#bdd72e 05
Bæredygtighed i grundskolen
Karen Præstegaard Hendriksen, Friluftsrådet

Her bliver du introduceret til Grønt Flag Grøn Skole og til, hvordan du kan inddrage bæredygtighed og grønne projekter i undervisningen.


PDF icon Bæredygtighed i grundskolen
#bdd72e 05
Hvad skal en kanon for naturaktiviteter indeholde?
Karen Præstegaard Hendriksen, Friluftsrådet

Vær med til at skabe naturaktivitets-kanonen, der skal bidrage til dialog og debat om, hvilke naturaktiviteter, der tegner det gode børneliv.


PDF icon Naturaktivitetskanon
#bdd72e 05
Friluftsliv i undervisningen
Jakob Arendrup Nielsen, Friluftsrådet, Jacob Nøhr Schubart, natur- og friluftsvejleder, DGI Storkøbenhavn

Kom og bliv præsenteret for Friluftsrådets læringskort og andre undervisningsmaterialer målrettet friluftsliv. Du får mulighed for at afprøve læringskort og konkrete øvelser/aktiviteter, der kan implementeres i undervisningen i flere fag. 


PDF icon Friluftsliv i skolen - flyer
#bdd72e 05
Det blå guld
Ole Haubo Christensen, VIA CFU, Aarhus, Maiken Rahbek Thyssen, Kragelund Efterskole

Hvordan sikrer vi rent drikkevand til alle i en verden, der rammes af klimaforandringer? Bliv introduceret til undervisningsmaterialet Det Blå Guld. 


PDF icon Det Blå Guld
#bdd72e 05
Udeskole i naturfagene
Tanya Uhnger Wünsche, Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling, Skovskolen, Københavns Universitet

Bliv klogere på de nyeste forskningsresultater indenfor arbejdet med udeskole i den danske folkeskole, og prøv resultaterne af.


PDF icon Skole-udeskole - naturfaglige kompetencer
#bdd72e 05
Kloaklab – fællesfaglige forløb om spildevand
Kristian Mandrup Pedersen, BIOFOS

Få ny inspiration og konkrete eksempler på, hvordan temaet 'Spildevand og  miljø' kan anvendes i forbindelse med den fælles prøve i naturfagene.


PDF icon KloakLab
#bdd72e 05
Skolehaven - jordnær og digital undervisning
Amalie Dynnes Ørsted, have- og madformidler, Haver til Maver og Alinea, Rikke Danø, haveunderviser, Haver til Maver

Introduktion til et digitalt undervisningsforløb, som skaber sammenhæng mellem faglig undervisning og skolehaveaktiviteter.


PDF icon Haver til maver

Engineering og teknologi

#7451a3 06
Genopdag teknikken med kraner og karruseller
Anette Vestergaard Nielsen, CFU/UCC, Søren Cruys Bagger

Genopdag grundlæggende principper omkring undervisning i teknik, og få konkrete undervisningsforløb til din undervisning.


PDF icon Genopdag teknikken med kraner og karruseller
#7451a3 06
Programmering fra første skoledag
Rie Brøndum, Læringscenter Randers, Iben Jakobsen, Science Camp Randers

Få redskaber og opgaver, så du selv kan gå i gang med undervisning i programmering i indskolingen - let tilgængeligt og billigt.


PDF icon Programmering fra første skoledag
#7451a3 06
CanSat - rummet i undervisningen
Simon Olling Rebsdorf, Naturvidenskabernes Hus

Vil du vide mere om satellitter, og vil du have rummet ind i din undervisning, kan du her lære om CanSat og kodning af Arduinoer.


PDF icon CanSat - Rummet i undervisningen
#7451a3 06
Micro:bit i grundskolen
Torben Baunsø, ekstern konsulent, Peter Bak-Jensen, VIA Center for Undervisningsmidler, En lærer fra projektet

Prøv at arbejde med micro-controlleren micro:bit, og hør om erfaringerne fra VIA CFU-projekt for 70 lærere, der har testet undervisningsforløb. Medbring egen computer.


PDF icon Micro:bit i grundskolen
#7451a3 06
STEM med progression
Jannie Nielsen, UCLillebælt/LSUL, Annette Jäpelt, UCLillebælt/LSUL

Få hands on-erfaring med STEM-robotter og inspiration til at arbejde tværprofessionelt mellem pædagoger og lærere.


PDF icon STEM med progression
#7451a3 06
Engineering i indskolingen
Anders Pagh, Insero, Kasper Rander, Insero

Hands on-afprøvning af metoder til, hvordan man bruger engineering i undervisningen allerede i indskolingen.


PDF icon Engineering i indskolingen
#7451a3 06
Elevers løsninger på fremtidens udfordringer
Anders V. Thomsen, Institut for Skole og Læring, Metropol, Nina Troelsgaard Jensen, Institut for Skole og Læring, Metropol

Her får du et uddybende kendskab til engineering i skolen og de processer, elever gennemgår i et Åben Skole-projekt.


PDF icon Projekt next:green
#7451a3 06
Programmering og geometri i Scratch
Steen Petersen, Fredericia Realskole

Lær simpel og intuitiv programmering i Scratch, som giver indblik i konstruktionen af geometriske figurer og variabler mm.


PDF icon Programmering og geometri i scratch
#7451a3 06
Fra ide til prototype
Christian Uldal Graulund, Prospektivet IVS, Julia Vonasek, Prospektivet IVS, Mikkel Filholm, Prospektivet IVS

På workshoppen vil du få Arduino i hænderne og opleve, hvor hurtigt man kan gå fra ide til prototype.


PDF icon Fra ide til prototype

Samarbejde og overgange

#0e8e53 07
Matematik i blæksprutter
Kasper Gaardhøje, Den Blå Planet, Rikke Maria Nielsen, Den Blå Planet/Skoletjenesten

Hvad er rumfanget på en blæksprutte? Prøv at regne den ud ved workshop om hands on-undervisning på Den Blå Planet.


PDF icon Matematik i blæksprutter
#0e8e53 07
Passage til virkeligheden
Birgitte Bjørn Petersen, House of Science, Sønderborg Kommune, Hans Kristian Keller, VidensBy Sønderborg, Børn og Uddannelse, Sønderborg Kommune

Bliv introduceret til et hands on skole-virksomhedsforløb, der giver unge mulighed for at prøve at arbejde som håndværkere.


PDF icon Passage til virkeligheden
#0e8e53 07
Inklusion og praksisfællesskaber i naturfag
Christina Hansen, Skolerne i Albertslund, Joan Yrsa Pedersen, Lars Remmen, Lilja Gunnarsdottir og elever fra 9.x og y, Herstedlund Skole, Josephine Sørine Hartmann, Klub Svanen, Jonas Albrekt Karman og Lone Brinkmann, Egelundsskolen, Lone Gundestrup, Herstedvester Skole, Mona Christensen, Herstedøster Skole, Flemming Kjær, Albertslund

Få konkrete forslag til praksisfællesskaber og praktisk arbejde, som kan understøtte inklusionsprocessen i fagene biologi, geografi og fysik/kemi.


PDF icon Inklusion og praksisfællesskaber i naturfag
#0e8e53 07
Skriftlig progression i n/t og naturfag
Mette Mellerup, Sølystskolen / videnscentre for sproglig, kulturel og social integration

Der ligger en kæmpe gevinst i elevernes læring ved at lære dem at skrive i fagets terminologier. Lær hvordan man gør.


PDF icon Skriftlig progression i naturfag
#0e8e53 07
Åben skole på naturhistoriske museer
Katrine Minddal, Statens Naturhistoriske Museum, Maria Mikkelsen, Statens Naturhistoriske Museum

Få konkret inspiration til, hvordan du kan bruge de naturhistoriske genstande aktivt.


PDF icon Åben skole på naturhistoriske museer
#0e8e53 07
Nyt fra ministeriet om natur/teknologi
Kåre Rasborg, UVM

Hør om, hvad lovgivning, national videnskabsstrategi, progression til udskolingen mm. betyder for natur/teknologi.


PDF icon Nyt fra ministeriet om natur/teknologi
#0e8e53 07
Hvordan rister man brød med vand?
Beth Wehner Andersen, LSUL, Claus Auning, UC-Syd, Cecilie Røner, Harteværket, Jonas Svane Jakobsen, Region Syddanmark

Få indblik i IBSE og engineering i praksis med løsning af autentiske problemstillinger med vand.


PDF icon Hvordan rister man brød med vand
#0e8e53 07
'Når du kigger væk ...'
Kristian Moltke Martiny, Kollaboratoriet, Phie Ambo, Det Danske Filminstitut

Få indsigt i, hvordan du bruger filmmediet til at arbejde med læringskompetencer i en naturvidenskabelig kontekst.


PDF icon Når du kigger væk...
#0e8e53 07
Et naturfagskompas til hele kommunen
Heiko Buch-Illing, Astra, Ole Kronvald, Astra, Jesper Vilsbæk Sørensen, pædagogisk konsulent i Børn- og Ungeforvaltningen i Fredericia kommune

Her får du indblik i, hvordan kommuners udvikling af naturfaglig kultur kan styrkes via Astras dialogværktøj 'Naturfagskompasset'.


PDF icon Et naturfagskompas til hele kommunen
#0e8e53 07
Nyt fra ministeriet om naturfag i grundskolen
Mads Joakim Sørensen, UVM, Lars Volf Jensen, UVM

Undervisningsministeriets læringskonsulenter giver dig overblik over de nyeste nationale initiativer og tiltag inden for naturfagsområdet.


PDF icon Nyt fra ministeriet om naturfag i grundskolen
#0e8e53 07
Girls' Day in Science - hvordan får vi pigerne med?
Anita Bek, Naturvidenskabernes Hus, Maiken Lykke Lolck, Naturvidenskabernes Hus, Tina Ibsen, Tycho Brache Planetarium, Sheena Laursen, Experimentarium

Hvordan motiverer vi flere piger til at vælge en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse? Bliv introduceret til Girls' Day in Science.


PDF icon Girls' Day in Science - hvordan får vi pigerne med?
#0e8e53 07
Forskningens Døgn 2018 – om al tid
Klaus Støvring, Biblo

Se og afprøv materialerne til Forskningens Døgn 2018, der har fokus på tid, og få inspiration til din undervisning.


PDF icon Forskningens Døgn 2018 – om al tid
#0e8e53 07
Kickstart af skolevirksomhedssamarbejde
Line Barbara, Viborg Kommune, Kurt Engelbrect Henriksen, Grundfos

Få inspiration til virksomhedssamarbejde og åben skole - og hvordan I sikrer læring og kontinuitet.


PDF icon Kickstart af skolevirksomhedssamarbejde

Ny naturvidenskab

#cf118d 08
Hvordan produceres det sikre drikkevand?
Hans-Jørgen Albrechtsen, Danmarks Tekniske Universitet

Bliv klogere på forskning og viden om drikkevandsforsyning.


PDF icon Det sikre drikkevand
#cf118d 08
Kvantefysik for alle
Ulrich Hoff, Danmarks Tekniske Universitet

Få et indblik i kvantefysikkens verden, der normalt kun er forskere forundt, og prøv at arbejde med det kvantefysiske fænomen 'entanglement'.


PDF icon ulrich_hoff_-_kvantefysik_for_alle.pdf
#cf118d 08
Myrejagten og myreforskningen
Julie Koch Sheard, Statens Naturhistoriske Museum

Hør om, hvordan skoleklasser og familier kan bidrage til forskningen med citizen science.


PDF icon Myrejagten og myreforskningen
#cf118d 08
Nyt fra rummet
Tina Ibsen, Tycho Brahe Planetarium

Bliv opdateret på det nyeste inden for astronomi og rumfart.


PDF icon Nyt fra rummet

Naturfaglig kompetence i praksis

#00b4a9 09
Kompetencemål og autisme
Gitte Manley, Midtskolen, afd. Øen

Hvordan håndterer du elever med autisme eller ADHD? Få del i erfaringer på området og praktiske råd til undervisning og forberedelse.


PDF icon Kompetencemål og autisme
#00b4a9 09
Undersøgelser i naturfagsundervisningen
Anette Sønderup, Rathlouskolen Odder/Alinea

Få inspiration til udvikling af elevernes naturvidenskabelige undersøgelsesmetode - både enkelt- og fællesfagligt.


PDF icon Undersøgelser i naturfagsundervisningen
#00b4a9 09
Hvad skal vi med kodning i skolen?
Lis Zacho, Lindevangskolen, Frederiksberg

Sådan underviser du, så kodning understøtter elevernes læring og gør det naturligt at arbejde kreativt med ideudvikling, innovation og problemløsning.


PDF icon Præsentation: Hvad skal vi med kodning i skolen
#00b4a9 09
Ny app til genetikundervisning i udskolingen
Ditte Sofie Andersen, Skoletjenesten København Zoo, Jens Frederik Broch, Skoletjenesten København Zoo

Kom og prøv Zoo's nye app om genetikken bag pelsfarver hos mus, og hør om didaktikken og pædagogikken bag.


PDF icon Præsentation
#00b4a9 09
Gentænk din naturfagsundervisning
Nanna Lagoni, Kata Fonden, Stian Rasmussen, Kata Fonden

I denne workshop er der fokus på den naturvidenskabelige arbejdsmetode og indretning af naturfagslokaler i grundskolen.


PDF icon Gentænk din naturfagsundervisning
#00b4a9 09
Kompetencearbejde i praksis
Margrethe Bro Rædkjær, Mølleskolen, Lotte Thorup, Mølleskolen

Få del i erfaringerne med at inddrage eleverne i arbejdet med de naturfaglige kompetencer, så de forstår sammenhængen.


PDF icon Kompetencedarbejde i praksis
#00b4a9 09
Sanseoplevelser i undervisningen
Karina Goyle, Experimentarium, Charlotte Sørensen, Clio Online

Hvordan kan man i 1. - 2. klasse arbejde med sanser? Bliv præsenteret for et eksempel på et nyt undervisningsforløb til indskolingen.


PDF icon Sanseoplevelser i undervisningen
#00b4a9 09
Flip dit skolebesøg
Pia Maria Lie, Experimentarium og Professionshøjskolen Metropol, Thomas Dyreborg Andersen, Metropol, Morten Philipps, Metropol

Oplev på egen krop, hvordan du og din klasse kan få et Flipped Learning-skolebesøg i et eksternt læringsmiljø.


PDF icon Flip dit skolebesøg
#00b4a9 09
Naturfaglige kompetencer og åben skole
Ulla Hjøllund Linderoth, AQUA Naturfagscenter, Bjarke Birkeland, AQUA Naturfagscenter, Jens Ryge, Frisholm Skole i Silkeborg, Jan Kjærgaard, Funder Skole i Silkeborg

Få inspiration til åben skole-samarbejder i arbejdet med de naturfaglige kompetencer på langs og på tværs af naturfagsundervisningen.


PDF icon Naturfaglige kompetencer og åben skole
#00b4a9 09
Fra forsøg til undersøgelser
Elzebeth Wøhlk, Astra, Thomas Sandholm Hald, Astra

Få inspiration til, hvordan en række af 'de almindelige forsøg' i biologi, geografi og fysik/kemi kan blive til naturfaglige undersøgelser.


PDF icon Fra forsøg til undersøgelse
#00b4a9 09
Gør fællesfaglige problemstillinger lokale
Christina Frausing Binau, Astra, Majbrit Keinicke, Astra

Få inspiration til at gøre problemstillinger lokale og mulighed for at afprøve konceptet i samarbejde med eksterne læringsmiljøer.


PDF icon Gør fællesfaglige problemstillinger lokale

Fælles sessioner

#000000 F
Fra Big Bang til det Moderne Menneske
Troels Petersen, lektor i partikelfysik, Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Mennesker fra alle civilisationer har igennem historien forsøgt at forklare, hvordan verden omkring dem blev til, hvilket har givet ophav til et væld af skabelseshistorier. Mens disse er fascinerende i sig selv, så bygger de kun i ringe grad på fakta.



Fra Big Bang til moderne menneske