Gå til hovedindhold

Oplæg

Det er en myte, at piger ikke kan kode. Men det er ikke en myte, at få kvinder vælger tekniske uddannelser i Danmark. Få indsigt i pigers forhold til kodning, teknik og teknologi og hvorfor de mister interessen, når de bliver ældre.

Det er velkendt, at kvinder og mænd er lige gode til at kode og programmere. Alligevel er der for få kvinder, der vælger tekniske uddannelser i Danmark, og det er til trods for, at mange piger er glade for at kode i skolen. Et eller andet sted går det galt. Vi ser på, hvorfor og hvordan vi kan ændre undervisningen, så flere piger fortsætter med at være motiveret for teknik, kodning og teknologi.

Med oplægget ønsker vi at starte en mere nuanceret debat, der ikke kun handler om køn og kodning, men også om, hvordan vi får italesat en undervisning, der tilgodeser flere forskellige elever, som motiveres på forskellige måder og har forskellige tilgange til læring.

Vi præsenterer undervisningsmetoder og aktiviteter, der kan bruges direkte i undervisningen, når deltagerne kommer hjem. Undervisningsaktiviteter, der motiverer forskellige grupper af elever, herunder piger; især den gruppe af piger, som har mistet motivationen og interessen.
 

Oplægsholder(e)

Sheena Laursen, Experimentarium
Anette Vestergaard Nielsen, Experimentarium
Lis Zacho, Lindevangskolen

Hvornår

Torsdag, marts 19, 2020 - 13:00 til 13:45

Hvor

Lokale 7 + 8

Målgruppe

Grundskole