Gå til hovedindhold

Workshop

Lær at bygge et tågekammer og find spor fra supernovaer og soludbrud med dine elever i udskoling og på ungdomsuddannelserne. Vi indvier dig i tågekammerets hemmeligheder, hvordan du kan bruge det i din undervisning og hvilke store opdagelser, det er blevet brugt til siden det så dagens lys i 1895.

Denne workshop giver hands-on indblik i en simpel teknologi, der er blevet brugt til at lave store opdagelser. Hør også om den historiske baggrund, de videnskabelige fakta og de didaktiske overvejelser.

I 1895 blev tågekammeret introduceret af den skotske fysiker Charles T.R. Wilson til at undersøge skydannelse, men i 1911 begyndte han at bruge teknologien til at undersøge den atomfysiske verden.

Et tågekammer er meget simpelt. Det består af et kammer med en overmættet gas, enten vanddamp eller alkohol, der bliver påvirket af forandringer i tryk eller ved at stråling passerer kammeret. Strålingen ioniserer gassen, så der formes dråber eller spor fra strålingen. På den måde har fysikerne kunnet "se" den atomare verdens mylder af partikler.

Til workshoppen skal vi kigge nærmere på teknologien i et historisk perspektiv. Tågekammeret spillede en hovedrolle, da den amerikanske fysiker Carl Anderson i 1932 opdagede positronen og forandrede atomfysikernes verdensbillede for altid med introduktionen af en ny partikel, der ikke passede ind i den gængse atommodel. Netop denne historie om en banebrydende opdagelse kan give os indblik i, hvordan man kan bruge tågekammeret til at detektere atomare partikler, og hvad disse partikler kan fortælle os om universet.

Program: 
1. Hvad er et tågekammer og hvad kan vi opdage med det?
2. Tågekammerets historie og positronens opdagelse
3. Byg et tågekammer med simple materialer (Planetarium medbringer kits)

Oplægsholder(e)

Mads Kring, Planetarium
Cecilie Sand Nørholm, Planetarium

Hvornår

Torsdag, marts 19, 2020 - 10:15 til 12:00

Hvor

Lokale 6

Målgruppe

Grundskole
Gymnasiale uddannelser