Kære oplægsholder
Vi glæder os til at se dig på Big Bang 2025 d. 19.-20. marts i Odense Congress Center.
Hold øje med denne infoside – den opdateres løbende.
Denne side indeholder vigtige informationer om din medvirken på konferencen bl.a. mødetid, transport, lokalespecifikationer mm.
Læs siden grundigt igennem, så du kan få den bedste oplevelse som oplægsholder.
FØR KONFERENCEN
Hvor og hvornår skal jeg holde mit oplæg/workshop/paneldebat?
Se oversigt over spor og sporholdere her
Husk at tilmelde dig konferencen
l slutningen af november vil du modtage en mail med et link til, at du kunne tilmelde dig konferencen som oplægsholder. Er du tilmeldt konferencen korrekt, modtager du en mail med bekræftelse og billet fra Big Bang-konferencen.
OBS: Nogle oplægsholdere er tilmeldt på anden vis, af arrangørmæssige årsager.
Kan du ikke finde din billet, eller er i tvivl om, eller hvordan du er tilmeldt, så kontakt projektkoordinator på Big Bang Louise Stoholm på lsc@astra.dk.
Vigtige datoer
15. aug.-30. sept.
Ansøg om at blive oplægsholder.
5. okt.-8. nov.
Du får besked om dit indhold skal med på konferencen, og indholdet fastlægges i samarbejde med sporholder.
25. nov.-29. nov.
Du modtager en mail med personlig invitation til gratis tilmelding til konferencen.
19.-20. marts
Afholdelse af Big Bang-konferencen 2025.
ALT DET PRAKTISKE
Din tilmelding til konferencen
I slutningen af november vil du modtage en mail fra Big Bangs bookingsystem med et link til, at du kan tilmelde dig konferencen som oplægsholder. Er du tilmeldt konferencen korrekt, vil du modtage en mail med bekræftelse og billet fra Big Bang-konferencen. Modtager du ikke en invitation, så kontakt@bigbankonferencen.dk eller +45 24 59 44 54.
OBS: Nogle oplægsholdere er tilmeldt på anden vis af arrangørmæssige årsager.
Overnatning
Big Bang dækker ikke normalt overnatning i forbindelse med oplægsholderens medvirken på konferencen, medmindre andet er aftalt med sporholder. Du sørger selv for booking og betaling af overnatning, hvis det er nødvendigt. Big Bang laver specialaftaler med en række hoteller, som kan bookes vha. en bookingkode. Disse offentliggøres her på siden i løbet af efteråret.
Til marts kan du downloade appen til IOS og Android i App store eller Google Play ved at søge på BIG BANG.
Netværk: Konference 5G
Kode: Velkommen 5220
Internet, app og #BBDK25
Vær med til at sprede den gode stemning på Big Bang på de sociale medier med hashtagget #BBDK25.
Du kan bruge de sociale medier aktivt både før, under og efter konferencen. Her kan du med fordel også sende en hilsen til deltagere på oplæg/workshop, du har afholdt – Husk at bruge #BBDK25.
Her kan du se eksempler på oplægslokaler og bordopstillinger
Dit oplæg skal passe til et af Big Bangs 11 spor
Klik på sporets titel og læs dig klogere på, hvilket af de 11 faglige spor der passer til det indhold, du har på hjerte.
Få din fagdidaktiske forskning ud at leve i klasselokalet.
Har du lavet didaktisk forskning, der kan bruges af lærere i praksis? I samarbejde med DASERA inviterer Institut for Naturfagenes Didaktik dig til at dele dit arbejde gennem forskningsbaseret oplæg eller workshop, som kan give lærere nye metoder eller relevant viden. Oplæggene på sporet lægger op til refleksion og diskussion, og sporet er målrettet undervisere i grundskolen og/eller på ungdomsuddannelserne.
Sporholder:
Karina Magnussøn Andresen
Institut for Naturvidenskabernes Didaktik
kma@ind.ku.dk
Giv inspiration til årets Naturvidenskabsfestival og dens tema
Oplæg, der inspirerer til, hvordan man holder Naturvidenskabsfestival, hvorfor man skal holde festival og hvilket fagligt indhold, der passer til årets tema. Det er eksempler på oplæg, som passer godt på spor 2.
Holder du en hands-on workshop eller et oplæg, hvor du præsenterer aktiviteter og undervisningsforløb, der passer ind i årets tema – eller indhold – der kan bruges, når undervisere skal planlægge Naturvidenskabsfestival, så kan dit bidrag blive optaget på spor 2.
Sporholder
Louise Lund Bækgaard
Astra
llb@astra.dk
Del din viden, om hvordan den nye medievirkelighed ændrer vilkår for elever og undervisning på godt og ondt.
Den nye medievirkelighed ændrer både dannelsesmål og betingelser for undervisningen. For hvad skal man kunne i en verden med internet, SoMe og AI som konkurrerende informationskilder?
Har du erfaringer med, hvordan man fanger og fascinerer elever, der allerede har set alting digitalt, i hyperspeed og med egen stopknap? Har du viden om, hvordan den nye medievirkelighed på godt og ondt ændrer midler i og vilkår for undervisningen? Eller har du holdninger til, hvad medialisering betyder for fagdidaktisk forskning? Så vil vi gerne høre fra dig på spor 3.
Sporholder
Magnus Boye
Institut for Naturfagenes Didaktik
mbb@ind.ku.dk
Del dine egne oplevelser med andre engagerede undervisere, der brænder for at skabe trivsel og succes for alle elever.
Lad os sammen dykke ned i praksiserfaringer fra skoler og eksterne undervisningsmiljøer, og opdage de bedste metoder til at motivere og stimulere skolens talenter og højt begavede elever. Del dine praksiserfaringer med undervisere, der ønsker at fremme trivsel og succes for alle deres elever.
Sporholder
Maya Høffding Nissen
Astra
mhn@astra.dk
Del din ekspertise, og inspirer andre til at rykke naturfagsundervisningen uden for klasselokalet.
Del dine værdifulde erfaringer og viden om, hvordan undervisning i naturfagene kan foregå udenfor. Hvis du har praktisk erfaring med udeskole, forskningsindsigter eller erfaring fra eksterne læringsmiljøer inden for naturfag/naturvidenskab i naturen, inviterer vi dig til at melde din udendørs workshop ind på spor 5.
Alle workshops på dette spor bliver afholdt udenfor i Friluftsrådets lavvu. Det gør, at vi ikke kan stille en projektor til rådighed, og rammerne indbyder primært til et kort oplæg efterfulgt af øvelser og hands on-aktiviteter. Lavvuen som ramme giver mulighed for interaktive og engagerende præsentationsformer for op til 50 deltagere.
Sporholder
Karen Præstegaard Hendriksen
Friluftsrådet
kph@friluftsraadet.dk
Samarbejdspartner
Thomas Ziegler Larsen
Skoletjenesten
tl@skoletjenesten.dk
Del din erfaring, og klæd lærere på til inspirerende undervisning i bæredygtighed.
Bæredygtighed er et komplekst begreb, som rummer et væld af paradokser, når det tages op i undervisningen. En bæredygtig livsstil stiller store krav til os mennesker, og derfor stiller det også store krav til lærere og undervisere, der skal klæde nutidens børn og unge på til en grøn og bæredygtig fremtid.
Har du erfaring med eller viden om, hvordan lærere kan inddrage grøn omstilling og bæredygtighed i undervisningen? Så meld dig som oplægsholder på Friluftsrådets spor 6.
Sporholder
Karen Præstegaard Hendriksen
Friluftsrådet
kph@friluftsraadet.dk
Naturfagligt indhold styrkes gennem samarbejde mellem fagene og fokus på overgange. Del dine STEM-erfaringer.
Elever opnår ofte en større forståelse af naturfagligt indhold, når det suppleres med andre faglige discipliner, fx sprog, design, håndværk, mad, teknologi, innovation, matematik mv. Del dit projekt, dine undervisningseksempler eller dit særlige bidrag til faggrænseoverskridende naturfagsundervisning.
Indholdet bør inddrage to eller flere elementer fra STEM-området (Science, Teknologi, Engineering og Matematik) og må gerne have den problemløsende undervisning som omdrejningspunkt.
Sporholdere
Anette Vestergaard Nielsen
CFU
avni@kp.dk
Del din forskning eller den nyeste viden inden for dit fagområde
På spor 8, Ny Naturvidenskab, præsenterer vi oplæg fra forskere inden for det naturvidenskabelige område. Her har du mulighed for at dele din forskning eller den nyeste viden inden for dit fagområde med deltagerne på Big Bang. Vi tilbyder deltagerne faglig forkælelse, inspiration og en mulighed for at møde eksperter og førende forskere fra naturvidenskabens verden.
Sporholder:
Karsten Madsen
Statens Naturhistoriske Museum
karsten.madsen@snm.ku.dk
Del dine erfaringer med enten at undervise undersøgelsesbaseret eller udvikle undersøgelsesbaserede forløb.
På spor 9 kan du dele erfaringer med at undervise i eller udvikle undersøgelsesbaserede forløb, hvor elever undersøger en problemstilling med naturvidenskabelige metoder. Forløbet kan foregå i naturfagslokalet, uderummet, et eksternt læringsmiljø eller andet. Alle undersøgelsesbaserede forløb er velkomne.
Der vil især være fokus på forløb, der tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger i øjenhøjde med eleverne. Fortæl også om, hvordan du har oplevet elevernes motivation og udvikling af naturfaglig kompetence og dannelse.
Sporholder:
Nana Quistgaard
LIFE
naq@life.dk
&
Lars Mørch
LIFE
lrm@life.dk
Flere skoler samarbejder med virksomheder i deres undervisning. Juniormesterlære og erhvervspraktik er blevet en del af grundskolen. Gymnasierne efterspørger mere praktisk undervisning. Har du gode erfaringer med skolevirksomhedssamarbejde? Del din viden på dette spor.
Du underviser i grundskolen eller på gymnasiet og har erfaring med at inddrage en virksomhed i din undervisning. Du har erfaring med skolevirksomhedssamarbejde som konsulent, projektleder eller projektmedarbejder, eller du forsker i samarbejdet mellem skoler og virksomheder. Del din viden og erfaring på spor 10!
Her undersøger vi, hvad der sker, når skoler og virksomheder arbejder sammen. Vi sætter også fokus på, hvordan juniormesterlære og erhvervspraktik er kommet for at blive i grundskolen.
Har du gode bud på, hvordan vi gør undervisningen mere praksisnær? Har du et godt eksempel på et undervisningsforløb, der byder til samarbejde med en virksomhed?
Vi glæder os til at høre fra dig!
Sporholder:
Torben Winberg
Naturvidenskabernes Hus
tw@nvhus.dk
Del dine pædagogiske og didaktiske overvejelser, der knytter sig til naturfagsundervisningen i eksterne læringsmiljøer.
Som oplægsholder skal dit oplæg, workshop eller paneldebat tage udgangspunkt i den undervisning, der finder sted i eksterne læringsmiljøer. Vi er interesserede i, hvordan undervisningen i det eksterne læringsmiljø didaktiseres, så eleverne oplever det som relevant.
Vi ønsker os oplæg og særlig praktiske workshops, der tager udgangspunkt i konkrete projekter og samarbejder mellem skole og eksternt læringsmiljø. Det er vigtigt for os, at deltagerne kan bruge viden fra oplægget i deres egen praksis uden at være afhængige af et bestemt eksternt læringsmiljø.
Sporholder
Lars Volf
Skoletjenesten
lvj@skoletjenesten.dk
Hvem skal jeg kontakte?
Sporholderen er den person, der er overordnet ansvarlig for det faglige indhold og programlægningen af oplæg/workshops/paneldebatter på det enkelte spor. Kontakt din sporholder, hvis du har spørgsmål om dette – se hvem din sporholder er, i listen herunder.
Big Bang-sekretariatet er ansvarlige for planlægningen af hele konferencen, og kan svare på praktiske spørgsmål om den overordnede afvikling, din tilmelding m.m.
Sporholder:
Karina Magnussøn Andresen
Institut for Naturvidenskabernes Didaktik
kma@ind.ku.dk
Sporholder:
Louise Lund Bækgaard
Astra
llb@astra.dk
Sporholder:
Magnus Boye
Institut for Naturvidenskabernes Didaktik
mbb@ind.ku.dk
Sporholder:
Maya Høffding Nissen
Astra
mhn@astra.dk
Sporholdere
Karen Præstegaard Hendriksen
Friluftsrådet
kph@friluftsraadet.dk
&
Thomas Ziegler Larsen
Skoletjenesten
GD8Z@kk.dk
Sporholder
Karen Præstegaard Hendriksen
Friluftsrådet
kph@friluftsraadet.dk
Sporholdere:
Anette Vestergaard Nielsen
CFU
avni@kp.dk
&
Jacob Bahn
Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning
bahn@edu.au.dk
Sporholder:
Karsten Madsen
Statens Naturhistoriske Museum
karsten.madsen@snm.ku.dk
Sporholder:
Nana Quistgaard
LIFE
naq@life.dk
&
Lars Mørch
LIFE
lrm@life.dk
Sporholder:
Torben Winberg
Naturvidenskabernes Hus
tw@nvhus.dk
Sporholder
Lars Volf Jensen
Skoletjenesten
lvj@skoletjenesten.dk
Kontakt Big Bang-sekretariatet:
Mail: kontakt@bigbangkonferencen.dk
Telefon: +45 2459 4454
Stine Dyssel Engel
Astra
sde@astra.dk
+ 45 2475 2477